Home automation - info om EM100T / EMW100R
Torfinn Ingolfsen
2006-11-04 20:09:25 UTC
Jeg var innom Clas Ohlson i dag, og kjøpte 36-1182, som består av en
fjernkontroll (sender) og 3 mottakere (strømbryter).
Senderen heter EMW100T
Mottakeren heter EMW100R.

På baksiden av "pappen" som fulgte med står det følgende:
- 1 transmitter + 3 receiver
- self-learn system
- controls up to 4 channels
- each channel controls up to 10 receivers
- transmitter with all on/off switch
- battery operated 12VDC
- high frequency: 433.92 MHz
- transmission range: 70 meters
- receiver with manual power on/off
- with children protector
- 230V~ 16A, 3680W

Når jeg åpnet senderen (EMW100T) så famt jeg en integrert krets merket
som følger:
SUNPLUS
SPMC802SY-086
MZC2957
0533

Et søk på Google ga meg (nesten) bare utenlandske sider :-)
men med litt leting på Sunplus sine sider, så fant jeg den nederst på
"general microcontroller" siden:
http://www.sunplus.com/products/pc/spcp.asp

Sunplus er selvfølgelig vanskelige - de forlanger at du må registrere
deg før du får laste ned dataheets.
Jeg søkte også på EMW100, og dan fant jeg dette:
http://users.tkk.fi/~mvirkkil/emw100/

der ligger også datasheet til SPMC802:
http://users.tkk.fi/~mvirkkil/emw100/SPMC802.PDF
beskrivelse: http://users.tkk.fi/~mvirkkil/emw100/description.txt
om signalet: http://users.tkk.fi/~mvirkkil/emw100/signal.txt
bilder med mer.
Kjekt, da slapp jeg den oppgaven.

Mottakeren (EMW100R) inneholder også samme mikrkontroller - SPMC802, en
dual op-amp (HA17358) og endel annet snacks.
som en kuriositet så kan det nevnes at skruene som holder mottakeren
sammen har et spor som ser ut som en "likesidet" Y eller en stjerne med
3 armer. Snodig, de har jeg ikke sett før.

Så får vi se om dette kan brukes til noe nyttig da.
Torfinn Ingolfsen
Per W.
2006-11-04 23:35:18 UTC
Post by Torfinn Ingolfsen
Jeg var innom Clas Ohlson i dag, og kjøpte 36-1182, som består av en
fjernkontroll (sender) og 3 mottakere (strømbryter).
Senderen heter EMW100T
Mottakeren heter EMW100R.
<<klipp>>

Bare til info så begynner det nå også å komme slikt som ikke krever batteri
i senderen. Kjekt med lysbryter på veggen som ser ut som en helt vanlig
bryter som man kan sette opp hvor som helst og trådløst styrer en lampe av
og på helt uten batteri (piezo generator).

/Per W.
Torfinn Ingolfsen
2006-11-05 10:06:05 UTC
Post by Per W.
[...]
Interessant. Har du en URL?
Torfinn Ingolfsen
Per W.
2006-11-05 13:03:39 UTC
Post by Torfinn Ingolfsen
Post by Per W.
[...]
Fabrikat er vel Wieland hvis jeg ikke husker feil. Litt dyrt men utrolig
ellegant. http://www.wieland-electric.de/

/Per W.
Torfinn Ingolfsen
2006-11-08 21:39:20 UTC
Post by Torfinn Ingolfsen
Så får vi se om dette kan brukes til noe nyttig da.
X10 nettsted:http://www.x10.com/
(for sammenligning av protokoller osv.)
Torfinn Ingolfsen
g***@gmail.com
2006-12-13 10:11:26 UTC
Noen som vet om mottakere og fjernkontroll i dette clas ohlson systemet
lar seg bruke mot Philips sitt tilsvarende system hvor senderen heter
Torfinn Ingolfsen
Torfinn Ingolfsen
2006-12-13 19:14:54 UTC
Post by g***@gmail.com
Noen som vet om mottakere og fjernkontroll i dette clas ohlson systemet
lar seg bruke mot Philips sitt tilsvarende system hvor senderen heter
"SBC SR315" og mottakerne "SBC SP370"?
Dessverre, det vet jeg ikke noe om. Har du noen URL til mer info om
dette Philips-systemet da? (Ja, jeg er for lat til å Google akkurat nå).

BTW, jeg ser at Europris også selger en slik pakkeløsning som består av
en fjernkontroll og 3 brytere, som ligner på den jeg kjøpte hos Clas
Ohlson. Europris sin koster bare 100 kroner (ok, 99 kroner og 99 øre da).
--
Torfinn Ingolfsen